بررسی تأثیر تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی خانم مریم جلائی * دکتر نرگس گنجی ** دکتر سردار اصلانی *** به منظور بهره گیری از روش ها و رویکردهای جدید آموزش زبان های خارجی در تدریس زبان عربی به غیر عربی زبانان، در پژوهش حاضر برآنیم که با تطبیق رویکرد ارتباطی بر تدریس ادبیات معاصر عربی، تأثیر این رویکرد را بر مهارت کلامی به عنوان یکی از مهارت های مؤثر در ایجاد ارتباط صحیح و موفق دانشجویان ایرانی عربی آموز مورد بررسی قرار دهیم. برای دستیابی به این هدف، از روش میدانی و از آزمون به عنوان ابزار تحقیق استفاده کردیم، بدین ترتیب که 22 دانشجوی نیمسال سوم کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید، و به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. در ابتدای نیمسال برای تعیین سطح توانش کلام نمونه آماری، پیش آزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد. بعد از پیش آزمون، فرآیند آموزش آغاز شد. گروه گواه، آموزش سنتی دریافت کرد و به گروه آزمایش، ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی آموزش داده شد. در پایان نیمسال، پس آزمون به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد دو گروه از نظر آماری دارای تفاوتی معنی دار است؛ که این تفاوت گویای تأثیر مثبت تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی در بالا بردن توانش گفتاری دانشجویان می باشد . کلید واژگان: آموزش زبان عربی به ایرانی ها، رویکرد ارتباطی، ادبیات معاصر عربی، مهارت کلامی. * استادیار دانشگاه کاشان. * * استادیار دانشگاه اصفهان. *** استادیار دانشگاه اصفهان.
Examining the Effects of Teaching Contemporary Arabic Literature through Communicative Approach
المؤلفون [English]
Maryam i Jalae1؛ Narges Ganji2؛ Sardar Aslani3
1Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Kashan
3*** Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan
المستخلص [English]
 Examining the Effects of Teaching Contemporary Arabic Literature through Communicative Approach    Maryam Jalaei *  Narges Ganji **  Sardar Aslani ***      In order to make use of modern methods of teaching in the field of teaching Arabic to non- native Arab speakers, this study employed communicative approach for the teaching of contemporary Arabic literature. Thus, this study aimed at investigating the impact of using communicative approach in teaching contemporary Arabic literature on the speaking ability of Iranian university students of Arabic as a foreign language. In this experimental study, the researchers used test of speaking as an instrument. The participants in this study were 20 intermediate students studying at University of Isfahan. These 20 students were divided equally into two groups, one experimental & one control. The selection of the students was done randomly. In the experimental group, the students were taught according to communicative approach & in the control group, the traditional method was used. A preâtest was given to make sure about the homogeneity of the two groups in their speaking ability. The researchers also re-tested in two phases to monitor the development of communicative ability of the research sample in speaking. Data was analyzed by using T- test. It was found that the two groups had statistically significant differences. These differences can be related to the impact of communicative approach in improving studentsâ speaking skills.     Key words : Teaching Arabic to Iranian Learners, Communicative Approach, Contemporary Arabic Literature, Communicative Competence, Speaking Skill.     * Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Kashan .  ** Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan. *** Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan. Â